Op 16 maart 2015 hield Andy Deutsch een inleiding over de Joodse feesten. Hij wees op het principe dat de Joodse feesten altijd beginnen op de avond die voorafgaat aan de dag die op de kalender staat. Dat herinnert aan het scheppingsverhaal: “Het was avond geweest, het was ochtend geweest, de eerst dag” enz.

Het Loofhuttenfeest

Het loofhuttenfeest herinnert aan de tocht door de woestijn na de uittocht uit Egypte. De loofhut bevat openingen naar boven, zodat wie erin verblijft altijd de hemel kan zien. De verschillende takken en vruchten die worden gebruikt hebben alle een symbolische betekenis.

Het Nieuwjaarsfeest

Op het nieuwjaarsfeest, de Rosj Hashana, wordt het begin van de schepping gevierd. Op deze dag wordt op de sjofar, de ramshoorn geblazen, de aankondiging van een nieuwe tijd. Het huidige jaartal van de schepping is 5775.
Na Rosj Hashana zijn er zeven dagen om je woorden en daden te overdenken en om goed te maken wat je verkeerd hebt gedaan.

Jom Kippoer

Daarna wordt de grote verzoendag gevierd, de Jom Kippoer. Toen er in Jerzualem nog een tempel was werd er een lam geslacht waarvan het bloed verzoening bracht. Er werd ook een geit, die alle beleden zonden op zich geladen kreeg, de zondebok, de woestijn in gejaagd. Een symbolische gebeurtenis om ruimte te maken voor een nieuw begin. Je zag de zondebok nooit meer terug.
Op deze dag wordt ook het Kol Nidrei gezongen, het lied over de kwijtschelding van alle eden, verplichten en geloften die je aan God en jezelf hebt gedaan.

Pesach

Voor het Pesachfeest zie bij 18 maart 2014.

Sabbat

Wekelijks wordt de sabbat gevierd. De naam sabbat komt van een woord dat ‘rust houden’ betekent. De sabbat is een dag om tot rust te komen. Er zijn allerlei geboden voor de sabbat, maar in noodsituaties gaat het leven boven alle wetten (b.v. het redden uit een waterput).
Het gaat op de sabbatdag om het gedenken van de schepping en van het einde van de slavernij in Egypte. Op de tafel liggen twee sabbatsbroden, symbool van de dubbele portie manna voor de sabbatdag tijdens de tocht door de woestijn. Het zout dat op de broden is gestrooid symboliseert de duurzaamheid in de relatie met de Eeuwige.
Zo worden in de feesten de schepping, de bevrijding en de voortgang van het leven gevierd. In het gedenken wordt de blik op het verleden, maar ook op het heden en op de toekomst gericht.
De feesten helpen ons om aandachtig en zorgvuldig het leven te leven als een geschenk van God, met aandacht voor je medemensen en jezelf, als mensen onderweg.